Indsigt

Indsigt

Herunder finder du en masse statistik, viden og undersøgelser om sociale medier. Hvis du er faldet over noget, der mangler på listen, så send den endelig til os!

Herunder finder du danskernes brug af sociale medier og en lang række rapporter

Danskernes brug af sociale medier


(senest opdateret april 2015)

Antal danske brugereAntal internationale brugere
2.800.000 danskere er tilknyttet mindst ét socialt netværk.
Det svarer til 66% af befolkningen - tredjehøjest i EU, hvor gennemsnittet er 58%.
69% bruger sociale medier
64% bruger sociale medier
(februar 2015)
Kilde: Danmarks Statistik
Facebook3.300.000 konti
1.700.000 konti
1.600.000 konti
(april 2015)
Kilde: Socialhub

2.700.000 brugere
(oktober 2014)
Kilde: Danmarks Statistik

3.500.000 månedlige brugere
(jan-sep 2014)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life
1.440.000.000 månedlige, aktive brugere
(marts 2015)
Kilde: Facebook
YouTube2.292.000 månedlige brugere af YouTube.com
(jan-sep 2014)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life
1.000.000.000 månedlige, aktive brugere
(marts 2013)
Kilde: YouTube
LinkedIn1.800.000 brugere bosat i Danmark
(april 2015)
Kilde: LinkedIn

1.835.155 brugere
727.223 brugere
884.797 brugere
(april 2015)
Kilde: Socialhub

Ca. hver femte dansker ml. 16-74 år (≈840.000)
(februar 2015)
Kilde: Danmarks Statistik
347.000.000 brugere
(februar 2015)
Kilde: LinkedIn
Snapchat890.000 månedlige brugere
(januar 2015)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life

18.000 brugere
(maj 2013)
Kilde: Journalisten
100 millioner aktive brugere
(august 2014)
Kilde: Mashable
Instagram687.000 brugere
(oktober 2014)
Kilde: Danmarks Statistik

770.000 månedlige brugere
(januar 2015)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life
300.000.000 konti
(december 2014)
Kilde: Instagram
Twitter270.000 konti
70.000 aktive konti
(februar 2015)
Kilde: Overskrift.dk

511.000 brugere
(oktober 2014)
Kilde: Danmarks Statistik

570.000 månedlige brugere
(januar 2015)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life
288.000.000 månedlige, aktive brugere
(februar 2015)
Kilde: Twitter
Pinterest1% af 12+-årige dagligt
5% af 12+-årige månedligt
(januar 2015)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life
70.000.000 registrerede brugere
(juli 2013)
Kilde: Semiocast
Reddit1% af 12+-årige dagligt
3% af 12+-årige månedligt
(januar 2015)
Kilde: DR Medieforskning/Gallup Social Media Life

99.317 unikke besøgende på /r/Denmark/
26.000 abonnenter på /r/Denmark/
(OBS: Ikke-danskere kan også være abonnenter,
og danske brugere er ikke tvunget til at være det
)
(april 2015)
Kilde: /r/Denmark
168.519.576 unikke besøgende
(marts 2015)
Kilde: Reddit
Tumblr420.000.000 brugere
206.000.000 registrerede blogs
(oktober 2014)
Kilde: Marketing Pilgrim
Vine40.000.000 brugere
(august 2013)
Kilde: Vine
Google+300.000.000 månedlige, aktive brugere
(oktober 2013)
Kilde: USA Today (Google)
WhatsApp700.000.000 månedlige, aktive brugere
(januar 2015)
Kilde: Wall Street Journal (WhatsApp)
Facebook Messenger600.000.000 månedlige, aktive brugere
(marts 2015)
Kilde: CNBC
Skype300.000.000 brugere
(august 2013)
Kilde: Skype

Sådan tjekker du selv dugfriske tal fra Facebook

Hvis du vil have et overblik over, hvor mange danske brugere Facebook mener at have, kan du besøge det sociale medies annoncecenter og lave et udtræk derfra.
1. Besøg Facebooks annoncecenter.
2. Vælg en målsætning for din hjemmeside – eksempelvis Send folk til dit website og indtast et vilkårligt URL.
3. Tjek, at Danmark og Alle Danmark er angivet under Steder og at begge køn er valgt. Sænk herefter minimumsalderen fra 18 år til 13 år.
4. I højre side angives den potentielle rækkevidde. I april 2015 var tallet 3.300.000.

Facebook annoncecenter: Danske brugere
Med Facebooks annonceværktøj kan du se, hvor mange danske brugere Facebook mener at have.

Sådan tjekker du selv dugfriske tal fra LinkedIn

Bemærk: De sprogindstillinger, du vælger for annoncen, påvirker det tal, du får oplyst. Hvis du vælger dansk får du ét tal (i april 2015 var tallet 786.945 brugere), mens du får et andet tal, hvis du vælger engelsk (samme frengangsmåde giver tallet 1.835.155 brugere). LinkedIn oplyser pr. mail til Socialhub at forskellen skyldes at dansksprogede annoncer kun vises for brugere, der bruger LinkedIn på dansk, mens engelsksprogede annoncer vises for alle brugere i Danmark. Ifølge LinkedIn benytter 767.000 brugere LinkedIn på dansk, 977.000 benytter LinkedIn på Engelsk og resten hovedsageligt på tysk, svensk og spansk.

1. Besøg LinkedIns annoncecenter.
2. Vælg Opret en annonce/Create an ad. Giv kampagnen et navn, tjek at Annoncens sprog/Ad language er sat English og indtast et URL, en overskrift og beskrivelse.
3. Vælg Europa > Danmark under Beliggenhed/Location.
4. Under Målgruppe/Audience til højre finder du tallet for antallet af danske LinkedIn-brugere. I april 2015 var tallet 1,835,219.

LinkedIn annoncecenter: Danske brugere
Med LinkedIns annonceværktøj kan du se, hvor mange danske brugere LinkedIn mener at have.

Rapporter

Herunder finder du en masse statistik, viden og undersøgelser om sociale medier. Hvis du er faldet over noget, der mangler på listen, så send den endelig til os! Brug eventuelt søgefunktionen til at filtrere mellem sociale netværk, metode eller udgiver.
(senest opdateret april 2015)

UdgiverTypeMetodeSociale netværkVedrørerUdgivelsesdato
Danskernes brug af sociale medierDanmarks StatistikPræsentationSpørgeskemaFacebook, LinkedInPrivatpersoner, virksomheder27/02/2015
Medieudviklingen 2014DR MedieforskningRapportInterview, spørgeskemaFacebook, YouTube, Twitter, Snapchat, Instagram, Pinterest, Twitter, RedditPrivatpersoner22/01/2015
It-anvendelse i virksomhederDanmarks StatistikRapportSpørgeskemaFacebook, LinkedIn, YouTube, Flickr, Picasa, Twitter, WikipediaVirksomheder26/06/2014
Medieudviklingen 2013DR MedieforskningRapportInterview, spørgeskemaFacebook, YouTube, Twitter, Snapchat, Instagram, VinePrivatpersoner16/01/2014
Tweens - mellem spil og sociale medierDR Medieforskning & TNS GallupRapportInterviewFacebook, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat, VinePrivatpersoner (tweens)Q3 2013
Tal på anvendelse af sociale medier i DanmarkOverskrift.dkBlogindlægDataBlogs, Twitter, Facebook, LinkedInPrivatpersoner13/05/2013
Sociale medier 2013 - Danskernes holdning til og brug af sociale medierYouGovPræsentationSpørgeskemaFacebook, YouTube, Twitter, Google+, LinkedIn, Arto, MySpace, Instagram, Flickr, Tumblr, Pinterest, Foursquare mfl.Privatpersoner30/04/2013
Facebookstatistik 2013 for Danmark: Sådan er befolkningen fordeltLars Damgaard NielsenBlogindlægDataFacebookPrivatpersoner25/01/2013

Indsend indsigt

    Dit navn (skal udfyldes)

    Din e-mail (skal udfyldes)

    Titel på indhold (skal udfyldes)

    Link til indhold (skal udfyldes)

    Udgiver

    Type

    Metode

    Sociale netværk

    Vedrører

    Udgivelsesdato (ÅÅÅÅ-MM-DD)