Guide Guide: Sådan linker du til indhold i Instagram Stories

Guide: Sådan linker du til indhold i Instagram Stories

0

Nu kan du linke til andre brugere og hjemmesider i Instagram Stories. Læs her hvordan.

Opdateret 29. november: Ændring af linkvisninger for brugerne samt information om Instant Articles.

Sådan linker du til en bruger

Alle brugere kan nu linke til andre brugere i deres Instagram story. Funktionen er oplagt til samarbejder, hvor man vil fremhæve en anden profil. Det kan også bruges til at linke til dem, man reposter fra, eller til nogen, man har talt med.

For at linke til en bruger vælger du blot tekstværktøjet og skriver brugernavnet efter et snabel-a. Når brugernavnet får en understregning, er linket aktivt:

I en story kan det fx se således ud:

trykpaabrugernavn_

Sådan linker du til indhold

Link i bio er efterhånden en fast vending på Instagram, hvor uploaderen henviser til, at man skal tjekke hjemmesidelinket ud på brugerens profil. Men nu kan du altså linke til webindhold direkte i Instagram Stories. Der er dog et stort men: Din profil skal være verificeret af Instagram. Den skal altså have et lille blåt flueben ved siden af profilnavnet, som her på @fyensdk:

fullsizerender-jpg

Når et link er tilføjet i en story, vil brugerne kunne swipe opad i din story. Da funktionen blev lanceret, var der nederst i hjørnet et link-ikon. Begge dele kan være nemme at overse, så selv om funktionen med tiden vil blive mere velkendt for mange brugere, vil det formentlig kunne betale sig at gøre opmærksom på funktionen, hver gang den bruges.

Lavpraktisk sker der det, at linket åbnes inde i Instagram-appen. Brugeren forlader altså aldrig Instagram. Facebooks Instant Articles-format virker ikke med løsningen, og der er ikke umiddelbart planer om at implementere funktionen, lyder det fra Facebook.

Se i videoen herunder, hvordan funktionen virker:

Hvordan klarer linkindhold sig på Instagram?

Virksomhedsprofiler på Instagram har adgang til statistik over en række nøgletal. I skrivende stund er der ingen tilgængelig statistik over linkklik. Du skal altså bruge din egen linktracking (som fx Googles kampagnesporing med UTM) for at følge med i, hvor meget trafik, du får direkte fra din story.

Sådan bliver du verificeret

På Instagrams informationsside for godkendelsesbadges er det i skrivende stund ikke muligt at ansøge om at få et godkendelsesbadge. Du skal altså trække i nogle tråde hos Facebook for at få verificeringen.