Facebook har givet ni tips, der gør danske mediers brug af Instagram endnu bedre.
Tirsdag mødtes de danske nyhedsmedier til News on Facebook – et arrangement, der satte fokus på mediernes samarbejde med det sociale medie, der har 3,7 mio. danske brugere.
Se også videoen: Danskernes brug af sociale medier i 2016
Facebook sagde bl.a., at man som medie bør lave indhold med tanke på målgruppen. Brugerne er på både når de lige er vågnet (42%), når de ser tv (53%) og inden de går i seng (47%). Og så er der mange unge.
Facebooks ni råd til Instagram for medier:
1Vær snæver
Medier bør ikke dække hele nyhedsdagen, men i stedet fokusere på noget unikt. Færre opslag forhindrer mættelse. Overvej vertikaler (underkonti).
2Tag os med derhen
Gå bag om indholdet. Godt til teasere og til at flage for eget indhold (#????).
3Brug video.
Instagram er på sine få år gået fra at være udelukkende kvadratiske billeder til at være videoer i flere formater. Brug det – det virker, lyder det fra Facebook.
4Vær kreativ
Brug GIF-agtige videoer, animationer (fx af infografikker) mm.
5Lav et franchise
Hvad skal I være kendt for? Et bestemt hashtag? Et CTA? Et fast tiltag? Vær unikke, det virker.
6Kør serier
Tematiserede opslag. Berig eksempelvis offline-indhold.
7Indbyd til inddragelse
Brug call to actions (CTA). Opfordr fx til at dele, kommentere eller bruge bestemt hashtag.
8Søg med Signal
Signal er Facebooks søgeværktøj til journalister. Historisk har værktøjet kun været tilgængeligt i USA, men der er snart en international udgave på vej. Indtil da lover Facebook at blive bedre til at godkende anmodninger om at få adgang til værktøjet.
Med Signal kan du finde opslag ud fra hashtags, lokationer mm. Derudover er der mulighed for nemt at indlejre indhold indhold.
9Afprøv Stories
Instagrams mest kontroversielle funktion er Instagram Stories, en direkte kopi af Snapchats funktionalitet. Men modsat Snapchat, kan man med IG Stories putte links i sit indhold.