Vi har samlet nogle af 2014’s største shitstorms. Det er krisekommunikation på højeste plan – men hvor mange af sagerne kan du huske?
Læs også: Husker du? 2015’s største shitstorms
Læs også: Husker du? 2016’s største shitstorms
13Klodset prissætning
I juli klagede en Legoland-gæst over at forlystelsesparken var blevet kommerciel, og nu kun fokuserede på, hvor mange penge, man kunne få ud af gæsterne. Efter blot et par dage havde indlægget fået mere end 5.000 likes og 300 delinger, skrev DR Nyheder. Gæsten påpegede, at et besøg nemt løb op i 1.200 kroner. Opslaget blev skrevet den 1. juli om eftermiddagen, og den 2. juli om formiddagen var Legoland Billund klar med et svar.
Pressechefen i Legoland valgte først ikke at svare og i stedet følge debatten, men efter at indlægget eskalerede, reagerede forlystelsesparken. Ifølge kommunikationsrådgiver Astrid Haug blev sagen håndteret lige efter bogen.
12T. Hansens fusere
T. Hansen kom i knibe allerede inden året var skudt i gang – mest af alt fordi, noget af deres fyrværkeri angiveligt ikke var egnet til at skyde året i gang. En lang række læsere henvendte sig til DR Nyheder efter at have haft problemer med fyrværkeribatterier fra T. Hansen. Nogle havde fået mindre personskader, mens andre måtte søge skjul for batteriernes skud, der fløj ud gennem siden af batteriet i stedet for op i luften.
Virksomheden kom igen i knibe ved næste nytår, hvor en person påpegede, hvor lille en del af nytårsraketterne, der reelt var fyrværkeri. T. Hansen gik i gang med damage control, og håndterede sagen ved at bidrage med faktuelle informationer.
11Det er ikke studenterhuen, der trykker
C.L. Seifert kom i stærk modvind ved årets salg af studenterhuer, da virksomhedens Facebook-væg blev oversvømmet af kommentarer om huer i forkerte størrelser. Virksomheden valgte at svare på kritikken med en video, der viser, at studenterhuen skal sidde anderledes end de fleste ville sætte den. De studerende og deres forældre fortsatte klagesangen, for den ændrede måde at sætte huen på ændrede ikke ved, at flere oplevede deres hue som værende flere numre for stor.
10Wood Wood-gate
Må Infernal-sangerinden Lina Rafn have en kasket fra det danske tøjmærke Wood Wood på, når hun er dommer i X Factor? Ikke ifølge Karl Oskar Olsen, der var med til at starte tøjmærket. I et vredesudbrud på Twitter bad han Lina Rafn om at tage kasketten af. Synspunktet var upopulært blandt mange, og #woodwoodgate var født.
Tag den kasket af tak !!! #xfactor
— Karl Oskar Olsen (@KarlWoodWood) January 3, 2014
@jakobandresen jeg har en mening over hvem,hvad,hvor mit brand associeres bedst med. Thats it . God weekend
— Karl Oskar Olsen (@KarlWoodWood) January 4, 2014
9For tynd til Matas
Matas-magasinet SKØN kom i modvind efter at flere læsere klagede over en meget tynd model. Både Matas og redaktionen bag undskyldte, at bladet var blevet bragt, og alle udgaver af bladet blev beordret fjernet fra butikkerne af Matas’ hovedkontor.
8#HKbashing
I en opsigtsvækkende kampagne, der skulle sætte fokus på manglende praktikpladser til unge, kom fagforeningen HK i stærk modvind. “Ta’ mig! Det er lettere end du tror”, lød budskabet på en række plakater, hvor en nøgen studine og studerende poserede med et skilt, hvor der stod “Jeg søger elevplads”
Kampagnen blev lanceret af en af HK’s lokale ungdomsafdelinger, HK Ungdom Hovedstaden, men efter kritikken fik moderorganisationen HK ungdomsorganisationen til at trække kampagnen tilbage.
Vi har mange dedikerede unge aktive, der brænder for at hjælpe andre unge. Desværre har HK Ungdom Hovedstadens kampagne ramt galt #HKbashing
— HK Danmark (@HKDanmark) April 24, 2014
HK Danmark har afvist at lade Socialhub bruge billedet fra kampagnen. Fagforeningen oplyser i en mail, at eftersom kampagnen er trukket tilbage, må billederne ikke bruges redaktionelt. Vi ville ellers gerne have vist den omdiskuterede kampagne. Hvis du vil se kampagnen, kan du tage et kig forbi Jyllands-Posten eller BT der i sin tid bragte omtale af kampagnen.
7Den upassende regnorm
Magasinet Vores Børn kom i modvind da en af bladets redaktører skrev om en leg, hun havde med sin søn. Legen blev af flere opfattet som upassende, og det fik efterfølgende bladet til at trække historien tilbage.
6Den kvalmende cykelhandler
En cykelbutik kom i voldsom modvind da ejeren valgte en noget speciel formulering, da en kunde klagede over dårlig behandling. Kunden havde set et tilbud på 15.000 kroner for en cykel til en værdi af 20.000 kroner. Men ifølge indehaveren var tilbuddet en joke. Da kunden kritiserede dette, blev hun bl.a. mødt af ordene “Jeg brækker mig ud over dig”. Efterfølgende undskyldte cykelhandleren for sin kommentar.
5Takeawaysex
Under hvad der populært kaldes for mændendes valentinsdag valgte madbestillingssiden Just-Eat at reklamere for netop “Bøf og blowjob-dag”. Flere af sidens følgere var med på den lumre tone, og da en af kommentarerne faldt på, hvad lesbiske mon gør. Svaret lød prompte #fiskogfisse, og et par dage efter beklagede Just-Eat hændelsen. Samtidig benyttede de lejligheden til at fortælle, at den pågældende social media manager var blevet fyret – en kommunikationsstrategi, der dog ikke faldt i alle følgeres smag.
4Bortvist for at oplade sin telefon
Restaurant Sans i Aalborg skulle sælges, og ville derfor opsige deres kokkeelev. Det ønskede eleven efter sigende ikke, og derfor valgte Sans at fyre kokkeeleven med begrundelsen, at han havde opladet sin telefon uden at have fået lov – han havde altså begået strømtyveri. Senere undskyldte Sans ikke én men to gange. Flere af udsagnene blev dog tilbagevist af den fyrede kokkeelev.
Det kan i øvrigt nævnes, at de fleste smartphones koster under 10 kroner om året i strøm.
3Jensen’s – Store bøffer. Små sko?
Må Jacob Jensen kalde sin restaurant for Jensens Fiskerestaurant, når Jensen’s Bøfhus har rettighederne til navnet ‘Jensens’ i restaurationssammenhæng? Det mente hverken Jensen’s Bøfhus eller Sø- og Handelsretten. Derfor krævede bøfhuset 200.000 kroner fra fiskerestauratøren. Og så gik internettet amok.
Facebooksiden Boykot Jensens Bøfhus fik 28.000 likes på 24 timer. På et tidspunkt var mere end hundrede tusinde danskere fan af siden. Facebookiden blev sidenhen solgt af gymnasieeleven, der i sin tid havde oprettet den, og den nye ejer viste sig senere at være en svindler.
2Vasegate
Keramikfirmaet Kähler fejrede dets 175-års jubilæum med en særlig jubilæumsvase – en vase med de karakteristiske guldstriber i guld. Men der var rift om vasen, der trods alt kun kostede 350 kroner. Interessen viste sig at være så stor, at isenkræmmerkæden Imercos webshop stod helt af, og det fik folk op i det røde felt. Det karakteristiske men minimalistiske design gjorde det nemt at lave memes, og så tog #vasegate fart. Vaserne blev solgt for op til det tidobbelte af den normale pris, og Kähler fik omtale til en annonceværdi, der samlet overstiger 20 millioner kroner.
Slap af og gå i Silvan #imerco #Kaehler #KaehlerGate #firstworldproblems pic.twitter.com/A8l3zs331D
— Gary (@GaryStudioGB) August 26, 2014
#vasegate #kähler Vi har desværre ikke toilet med de famøse Kähler-striber, men vi har meget andet godt på shoppen! pic.twitter.com/S9Nqy13TMC
— BilligVVS.dk (@BilligVVS) August 26, 2014
1Girafgate
Den utvisteligt største shitstorm i 2014 var #girafgate. Københavns Zoo ville aflive den unge hangiraf Marius, og det fik hele verden til at se rødt. Trods protester fra alle verdenshjørner, endte Marius dog med at blive aflivet.
Shitstormen viste sig senere ikke at have haft nogle direkte økonomiske konsekvenser for hverken zoo, København eller Danmark. Til gengæld gav kommunikationskrisen en masse værdifuld indsigt.
Videoen herunder blev et af #girafgate-stormens bedste eksempler på den kommunikationskamp, Københavns Zoo stod over for. Nårh ja, og så var det måske ikke den britiske nyhedsværts finest moment.