Sociale medier er – ikke overraskende – sociale. Men nogle gange kunne man godt drømme sig langt væk og ønske, at man ikke behøvede at være online 24/7 for at kunne udgive indhold.
Herunder bliver du guidet til at planlægge opslag på Facebook, Twitter og Instagram. Men uanset hvilket socialt medie, du vælger at planlægge udgivelse på, så tag et kig i bunden af siden. Her gennemgåes nogle af de fordele og ulemper, der er ved at planlægge opslag.
Det er nemt at planlægge opslag på Facebook. Funktionen virker for alle opslagstyper.
- Tryk på pilen til højre for Offentliggør/Publish.
- Tryk herefter på Planlæg/Schedule.
- Vælg herefter udgivelsestidspunkt for offentliggørelse. Når du har valgt en dato og et tidspunkt, trykker du på Planlæg/Schedule.
Når du har planlagte opslag, vises de under feltet, hvor du laver dine opslag. Du kan også finde en liste over planlagte opslag ved at gå til Værktøjer til offentliggørelse/Publishing Tools og herefter Planlagte opslag/Scheduled Posts.
Bonus-tip: Hvis ikke, du har bemærket det i skærmbillederne ovenfor, kan du også gemme opslag som en kladde. Det er oplagt, hvis du vil uploade noget fra din arbejdscomputer, inden du skal ud af døren.
1Ikke-udgivet indhold
Du kan også planlægge indhold, der ikke er udgivet endnu. Det kan fx være en artikel eller blogindlæg, hvor publiceringstidspunktet er i fremtiden. Her vil du opleve, at Facebook ikke er i stand til at indhente billede, overskrift og beskrivelse, da linket ikke er offentligt tilgængeligt (og typisk give det, der hedder en 404-fejl).
Men det er der råd for: Du skal blot gøre lidt mere manuelt arbejde. Indsæt linket og upload herefter billede og ret overskrit og eventuelt beskrivelse. Se hvordan i videoen herunder:
På Twitter er planlægningsfunktionen kun tilgængelig gennem et annonceværktøj. Man skal koble sine betalingsoplysninger til sin profil for at kunne planlægge tweets, men man behøver ikke at annoncere.
- Besøg Twitters annoncecenter på Twitter.com/ads. Log ind med din bruger.
- Angiv dine kreditkortoplysninger for at få adgang til funktionen.
- Det kan være nødvendigt at starte opsætningen af en kampagne for at få adgang til at indtaste dine kortoplysninger, men det er som nævnt ikke et krav, at du rent faktisk eksekverer kampagnen. Vælg fx Webstedsklik eller -gennemførelser og herefter Afslut. Herefter burde du have adgang til at kunne tilføje dine betalingsoplysninger.
- Når dine betalingsoplysninger er tilknyttet din profil, kan du trykke Kreativt/Creatives > Tweets > Nyt tweet/New Tweet.
- Skriv dit tweet og tilføj eventuelt et billede eller kort. Tryk dernæst på fanen Planlægning/Scheduling og vælg en dato og et tidspunkt. Tryk herefter på Tweet for at planlægge udgivelsen.
Du kan finde dine planlagte tweets under Kreativt/Creatives > Tweets. Herefter ændrer du filteret fra Kun promoverede Tweets/Promoted-only Tweets til Planlagte Tweets/Scheduled Tweets. Her kan du redigere tweetet, slette det eller ændre udgivelsestidspunktet.
På Instagram har du ikke de samme planlægningsmuligheder som på Facebook og Twitter. I stedet skal du bruge tredjepartstjenester. Og for at gøre det endnu mere besværligt, så kan man kun udgive på Instagram ved fysisk at trykke på udgiv-knappen, på det rigtige tidspunkt.
På den tekniske side understøtter Instagrams API slet ikke automatisk udgivelse og selv om det skulle lykkes dig at finde en tjeneste, der understøtter det, er det imod betingelserne for Instagram, og du riskerer derfor at få lukket din konto.
Men der findes tjenester, der overholder Instagrams betingelser og gør det lidt nemmere at planlægge udgivelse af indhold. En af de mest benyttede apps til planlagte udgivelser af indhold på Instagram er tjenesten Later (der tidligere hed Latergramme).
Hos Later får du 30 månedlige planlagte opslag. Vil du have mere, koster det. Blandt fordelene ved Later er, at du kan uploade billeder direkte fra din computer og planlægge udgivelserne i en indholdskalender.
Fordele og ulemper ved at planlægge udgivelser
2Udgives, når du laver noget andet
Det er nogle gange rart ikke at skulle være online 24/7.
3God måde at sprede indhold ud over dagen på
Selv om du formår at undgå at blive straffet af de sociale mediers algoritmer for at udgive en masse indhold på én gang, kan det fylde meget for dine følgere.
4Særligt god til indhold, der ikke styres af aktualitet
Det kan godt lade sig gøre at ramme noget aktuelt med et planlagt opslag, men planlægning kommer virkelig til sin ret, når det vigtigste indholdsparameter ikke er aktualitet.
5Indhold skal være udgivet, før de sociale netværk kan registrere billedet
Hvis en artikel eller et blogindlæg eksempelvis ikke er udgivet endnu, kan tjenester som Facebook og Twitter ikke indhente overskrift, beskrivelse og billede. (Dette kan omgås med tjenester som Twitshot).
6Du er ikke online til at håndtere brugernes reaktioner
Hvad hvis det indhold, du har planlagt, afføder en masse reaktioner, som kræver dit svar?
7Risiko for dårlig timing
Når du planlægger udgivelser, kan du risikerer at ramme en uforudset begivenhed, der stiller dit indhold eller virksomhed i et dårligt lys. Det kan fx være under terror-angreb.